‏إظهار الرسائل ذات التسميات اسكريبتات. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات اسكريبتات. إظهار كافة الرسائل

الأربعاء، 29 سبتمبر 2021

كتبت: دعاء مصطفى

(أسيره لحصون عشقه) بقلم دعــاء مصطفىٰ. 
'' كانو قاعدين فى مكان على النيل فجأه لقيته مسك ايدها بصتله بكسوف وبعدين بصت الناحيه التانيه'' 
_دى ايد بنات دى شبه الاولاد 
=انا ايدى شبه الاولاد طب ابعد كده متمسكهاش
_لا لا خلاص اهدى هاتى ايدك
=لا وابعد كده انا عايزه اروح
_يبنتلمجانين خدى هنا دعاء بت يبت
=عايز ايه
_تعالى اقعدى ومتفضحيناش
=قعدت اهو لما نشوف اخرتها معاك ي ميضو الكلب
"قعدت جنبه وهو مسك ايدها برومانسيه كانت هتتكلم بس لقيت واحد بيقول... 
(ايوه يعم الرومانسى) 
"ساب ايديها بسرعه وبصلها بكسوف وزهرت غمزاته" 
_بت قومى يالا نمشى 
=ماشى يالا ههههه
"قاموا ومسكوا ايد بعض بتملك ومشيوا" 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"يوم الفرح 
=شيلنى 
_بت بلاش دلع وادخلى يالا 
=انا قولت شييييلنننننى
_مش قادر انتى تقيله اوووى
=انا تخينه طب ماشى انا اروح عند امى ولا تقولى تخينه ولا رفيعه
"مسكت فستانها ومشيت هو قعد يضحك وطلع يجرى وراها" 
_دعاااء خدى يبت خلاص هشيلك مش عايز نكد النهارده 
=شيلنى يالا عشان منكدش عليك واخليها ليله زفت على دماغك
_انا كان مالى ومال الجوازه دى تعالى يختى اشيلك صبرنى ياارب
=متدعيش على نفسك لتبقى صبار
_بت بت اسكتى عشان مقتلكش
"شالها ودخل بيها الشقه ورماها على السرير" 
=آآآآه يبنلجزمه كسرتلى ضهرى 
_احسن تستاهلى
=طب وسع عايزه اقوم
_هتروحى فين
=رايحه اغير هدومي عشان الفستان خانقتى اووى 
_تحبى اساعدك 
= لا ي قليل الادب شكرا 
"جابت هدوم من الدولاب وخرجت غيرت هدومها ودخلت تانى الاوضه كان مستنيها"
_ايه اللى انتى لبساه دا
=بجامه ي ميضو بجامه
_بجامه.!! الصبر يااارب تعالى هنا يبت 
"قعدت تجرى وهو جرى وراها لحد ما مسكها وخدها فى حضنه وقرب منها جامد" 
_بتهربى منى ليه
=ااا احم انا انا
_ خلاص خلاص اهدى هنجتى ولا ايه هههه
=لااااااا ب.. بس
_بس بس اسكتى انا مستنى اليوم دا من زمان
"بصت عليه بكسوف وكانت هتبعد بس هو شدها لحضنه تانى و.... 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(بعد سنه)
=ميضووووووووو يااااااض ي ميضوووووووو قوم ي كلب البحر
_اااايه اايه فى ايه ماااالك بتصوتى ليه 
=انا بووولد يخربييييتك االللحقننننى
_طيب طيب اهدى ثانيه هتصل على امى
=امك مين ياااض بقولك بولد ودينى المستشفي بسرعاااه
_طب خلاص اهدى اهدى هنروح المستشفي
=اهدى ازاى آآآآه منك لله انت السبب انت السبب
"شدت ايده وعضتها جامد"
_آآآه آآه ايدى يبنتلعضاضه
=انا هوريك بنت العضاضه بجد لو مولدتش دلوقتى
_لا خلاص خلاص اهدى صبرنى يارب 
"شالها بسرعه وجرى على العربيه ساق بسرعه لحد ما وصل المستشفى وراحت اوضه العمليات"
''بعد ساعتين الدكتور خرج وهى نقلوها لاوضه عاديه بعد ما فاقت من المخدر وودولها البيبى"
=بسم الله ماشاء الله شبهك اووى 
_ما انتى قاعده في خلقتى اربعه وعشرين ساعه مش عايزاه يبقى شبهى 
=بس بقاا متبقاش رخم وخد ولدك عشان انا تعبانه
_ سلامتك يروحى، حاضر هاتيه 
=ماشى شكرا
_متخلنيش اتغابى عليكى ايه اللى شكرا دى 
= خلاص ثانكس
_بت انتى حد غاصبك على الجوازه دى عشان تنكدى عليا كل شويه
=انت عارف انى بحبك وبادمنك بس هرمونات الحمل يابو احماااد
_ هرمونات حمل ايه انتى ولدتى خلاص وبعدين مين ابو احمد دا
=انت ابو احمد
_مين قالك انى هسميه احمد انا مش عايز اسميه احمد
=محدش خد رائيك انا اللى هسميه انا اللى شلته فى بطنى ٩ شهور وانا اللى تعبت فيه انت متعبتش فى حاجه
_انا متعبتش فى حاجه يستى حرام عليكي
=تعبت فى ايه انت هاا قول تعبت فى ايه
"حط ابنه على السرير قرب منها جامد"
_اقولك تعبت فى ايه
=لا احم خلاص بس انا عايزه اسميه احمد عشان يبقى معايا اتنين ميضو
_ماشى يستى احمد احمد انتى تؤمرى يام أحمد 
*****************
لـِ/دعاء مصطفىٰ.

كتبت: إيمان جهاد

    العقل نسَي ولكن القلب لاينسي
بقلم /إيمان جهاد 
…من المؤكد انكِ الأن تكرهين حتي ذكر اسمي 
_أنا! لماذا تقول هذا !؟
…لأنه من الطبيعي أن تكرهيني بعد ما فعلته بكِ
_ماذا فعلت بي؟
…ماذا! من المؤكد انكِ تتذكرين وتحاولي اخفاء ضعفك
_ اخفاء ضعفي، هل تعلم انك الوحيد الذي رأي هذا الضعف وأنني كنت أجاهد حتي لا يري أحد ضعفي فينظر لي تلك النظرة
…أي نظرة
_نظرتك لي الآن ومعرفتك بأنني ضعيفة ولكن أريد أن أقول لك شيئاً …
…بالطبع تفضلي ، ولكن لم تجيبى علي سؤالي بعد .. 

_لا تقلق سوف أجيبك في النهاية.  كل ما أريد قوله ان تلك الفتاة العفوية والتي كانت مقبلة علي الحياة بكلتا زراعيها وتحمل نفسها لكي تسير الأمور ، هذه الفتاة قد ماتت للأسف ولم يبقي منها حتي قطع صغيرة لقد تحللت تماماً ،وأما بالنسبة لسؤلك لا انا لم اكرهك بخلاف انني لم أكره أحداً من قبل في حياتي رغم كل ما فعلوه  بي ولكن بالنسبة لك انا لا اكرهك لأن الكره مشاعر وحين أكره من الممكن أن يشغل تفكيري كرهك ولكن أنا لا أكرهك ولا أحبك ولا أحمل لك أي مشاعر ولكن أصبحت لا أُبالي لأنني هلكتُ من كثرة التراكمات فاتخدت قراراً ألا أحمل مشاعراً لأحد ، لأنه لا يوجد من يستحق تلك الثقة ، ما رأيك هل استطعت إجابتك بشكلٍ يتناسب معك؟
…لقد أبهرني جوابك ولكنني قد حدثتك لكي نعود مجدداً لبعضنا البعض
_ من المستحيل أن يحدث هذا لأن تلك النجوم التي في السماء أقرب إليك مني من المستحيل أن أعود ، لابد أن أذهب
…انتظري لحظة انتظري!!    
ولكن لا جدوي لقد ذهبت....
_نعم ذهبت كي لا أضعف أمامه اكثر لأنني نعم مازلت أُحبه إننا نخادع بعضنا ونقول أننا قد نسينا ولكن هيهات لم ننسي شئ ولو بالفعل نسينا كان من الممكن البدء من جديد ولكن نحن لم ننسي شئ وإذا حدث وتناسينا المواقف لم ننسي أبداً شعورنا في تلك المواقف نعم تسألونني لماذا لم أذهب معه بما أنني مازلت أحبه؟ سوف اقول لكم بالفعل مازلت أحبه ولكن بداخلي تراكمات قد طغيت علي حبي لهُ كـ ماء البحر حين يطغي علي اليابس بدون إذنه وانا لا اقدر علي النسيان فعلا هناك ايام سعيدة ولكن عدد الأيام التي كنت انام وانا ابكي فيها علي وسادتي التي كادت  تشتكي عليِ اكثر من تلك الأيام السعيدة المعدودة ومازلت أتذكر جيداً شعوري فيها وكيف كان يؤلمني قلبي بشدة ، نعم العقل نسَي ولكن القلب لا ينسي .
بقلم /إيمان جهاد
#إيمي

كتبت: مريم الحديدي

جئت إلي البحرشاكيه: من افعال للبشر
جئت الي البحر أشكي
 همي 
قال لي دونها يا صديقي  
لتحكي بها لمن يردون سماع قصتك 

ولكني لم أعرف ماذا أكتب؟ 
 كتبت علي ورقه بيضاء هذة حكيتي
فمزقتها قولت لا لمن أكتب أكتب ليسخرو من ندباتي وجروحي 
كتب علي ورقه ثانيه هذة معاركتي التي فهمت منها أن من حولك لا يستحقون المجازفه 
فمزقت هذه الورقه مرة أخرى 

كيف أوصف ما بداخلي يابحر 
قل لي هل سيشعرون بأحرفي المبعثرة وكلماتي التي لا يفهمها الكثيرون 
أم سيستمعون لي ينظرون لي مستغربين كيف نجوت من هذه الحرب التي كانت قد تقتلني 
أتعرف أنا لست ضعيفيا لاحكي كيف إتخذلت من أقربائي وأحبتي ولكني ماذا سأستفيد أن أحكي لهم ما مررت به؟ 
أفضل أن أصمت ولا ا
أبالي لمخاوفي
ولكني ساستمع إليك هذه المرة وأكتب 
 

أكتب كيف تخطيت هذه المعاركه 
أتعرفون أي معارك خضت؟! 
خضت معركه الحياه
التي تخوضها تخرج منها
ميتا
ولكني خرجت من هذه المعركه كاتبه وناضجه 
أعرف كيف أميز من يستحق أن أكون له الدفء
والصاحب الذي يريده 
كيف أكون مثل حية تلدغ من يقترب منها ويريد بي سوء
رغم هشاشه عظامي 
إلا إني كنت أعرف جيدا كيف أوجه مخاوفي وحروبي مع ذاتي 
#مريم_الحديدى

كتبت: حنان عبدالعزيز

"الفرحه الضائعه" 
ل/حنان عبد العزيز
_العريس هرب يا أميره 
لك أن تتخيل إن الجمله دى تتقال لعروسه يوم فرحها ومش أى عريس ولا أى عروسه دا على إلى حبيته أغلى من أى حاجه فى حياتى جوازنا مش صالونات لأ دا بعد قصه حب كبيره أوى بينا فى الجامعه وبعد طول إنتظار النهارده كان فرحنا 

_أنا مبسوطه أوى يا بنات أخيراً أنا هكون حرم الأستاذ على 
قالت أميره كلامها بحماس وهى بين أصدقائها الذين يساعدون فى تجهيزها لفرحها المنتظر 
إبتسمت صديقتها: أخيراً يا ستى هتتجوزوا بقا ومش هتعيطى كل شويه معانا 
نظرت لها أميره بمرح: لأ طبعا على مش هيخلينى أعيط أبداً
ضحكوا الفتيات سوياً بسعاده لصديقتهم التى عانت كثيراً من أجل ذالك الحب الذى طال لسنوات واليوم يتوج صبرها بالسعاده... 
قاطعهم صوت خبط على الباب هتفت أميره بحماس: هتلاقوه بابا علشان ياخدنى ويسلمنى لعلى 
ضحكت الفتيات عليها وإتجهت إحداهن إلى الباب وقاموا بفتحه ولكن لم يكن والدها كان صابر صديق خطيبها 
نظرت له أميره بإستغراب: صابر اومال فين بابا وبعدين إنت سايب على يلبس لوحده 
صابر بحزن: أميره أن..... 
قاطعته أميره: إنت سيبت على يا صابر مش بيعرف يربط الكرافته وهنتأخر على المعازيم يلاا بقا 
نظر صابر إلى الارض بحزن ولم يتحدث 
بدأ القلق يتسرب لأميره بسبب ملامح صابر التى لا تُبشر على خير إبتلعت ريقها بخوف: مالك يا صابر فى حاجه حصلت
لم يرد عليها وهو ينظر إلى الارض بحزن 
إقتربت منه أميره بغضب: فى إييه يا صابر إنطق على حصل ليه حاجه 
رفع صابر عيونه عليها وأخرج كلماته: العريس هرب يا أميره على سافر 
نظرت له بصدمه ولم تكاد أن ترد عليه بسبب وقوعها على الأرض فاقده الوعى الذى إلتقطها ذراعى صابر وهو يتطلع إليها بحزن: أنا أسف يا أميره أسف.... 


_إتفضلى يا ست أحلى عصير مانجا 
_إنت يا بنى مش وراك شغل غيرى 
_لأ ورايا والله بس واخد أجازه مفتوحه 
نظرت له بسخريه: بقالك سنتين واخد أجازه كتر خيرهم والله مستحملينك 
رفع ياقه قميصه بغرور: والله هما كل شويه بيترجونى علشان ارجع الشغل بس أنا عندى حجات أهم 
أكملت هى بسخريه: وإييه هى الحجات الأهم دى 
_خليها سر أحسن 
نفخت بضيق ونظرت له: صابر أنا زهقت بقالك سنتين ورايا فى كل حته حتى بيتى بطلع المطبخ ألاقيك قاعد بتلعب طاوله مع بابا فى الصاله 
_لأ بس باباكى حريف طاوله الصراحه 
نظرت له بغيظ: صابر أنا بتكلم جد على فكره إنت بتصلح إلى كسره صاحبك 
_أنا مش لزق أمير يعنى علشان أصلح إلى إتكسر 
_أومال إنت عايز إييه 
خد نفس كبير: عايزك كويسه يا أميره 
نظرت أمامها بحزن: لما أشوفه وأعرف لييه عمل فيا كده 
_لسه بتحبيه 
لم ترد عليه ونظرت أمامها والدموع تلمع داخل عيناها 
تنهد صابر بحزن:ماشى يا أميره سلام... 
مشيت كان لازم أمشى فى الوقت دا كان نفسى أصرخ فيها إزاى لسه بتحبى واحد سابك فى أهم يوم فى حياتك علشان شغل والأهبل إلى سايب شغله بقاله سنتين علشانك عادى مش كده 
مكنش ينفع اقولها كده لو قلتلها كل إلى فى قلبى هتمنع خالص إنى أشوفها وشكلى هرجع الدور المضحى من تانى علشان ضحكتها ترجع تانى...... 

ذى قاعده كل يوم فى الكافيه بتاعى إلى بقا مكان تجمع كل أوجاعى فيه السؤال إلى تاعب عقلى سنين هو سابنى لييه بس إلى مختلف اليومين إلى فاتوا صابر من هنا صابر إلى من يوم الفرح معايا مسابنيش قلت دا بيحاول يصلح ورا صاحبه بس سنتين حواليا بيحب صاحبه اوى كده بقالوا أسبوع مبقاش حواليا فى إحساس إنك كنت دافئ وفجاه موجه بارده تيجى وجوده كان معايا الدفى بس بعد مسيره يزهق من أحزانى فعلا - ‏وبرغم أنك قد خذلتني كثيرًا، لكنني لا زلتُ أرى ملامحك بين الحاضرين ، انت الأمل والإنكسار وكأنك لست إلا فكرة مؤلمة تُجاهدني على البقاء.
_أميره وحشتينى 
كان أخر صوت ممكن أتوقع أسمعه رفعت عينى قدامى وفعلا كان هو واقف قدامى بس إتغير اوى طريقه لبسه شعره بس للأحسن يعنى ملامحه مببهتتش من الحزن شبهى شكله مكبرش فى السن من الزعل وأنا إلى الحزن كان واكل كل ملامحى وكبرت بطريقه مخيفه... 
_وحشتينى يا أميره 
عنيا إتملت دموع لييه ضعفت دلوقتى لييه مش قادره اتكلم ولا أعاتب دلوقتى مسك إيدى: عارف إن الى حصل صعب بس غصب عنى الشغل إلى طول عمرى بحلم بيه جالى مكنش ينفع أسيبه
_لكن تسيبنى أنا صح
_ كنت هرجع تانى ونتجوز تانى بس الشغل لو ضاع كنت هندم عمرى كله 
_وكسرتى وحزنى السنتين دول هانوا عليك ضعفى وكسرتى أنا إتدمرت أنا بحاول بقالى سنتين اكون كويسه مش عارفه لييه تخيب ظنى وأملى فيك 
_إنسى كل إلى فات أنا وإنتى هنرجع تانى ونحقق حلمنا ونعيش سوا هنتجوز النهارده أنا كلمت اهلك وظبطت كل حاجه 
فتحت عيونها من الصدمه: نتجوز النهارده!! 
سحب يديها بسرعه: ايوه مش هنضيع وقت تانى يلا بينا 

كل حاجه حصلت بسرعه بقيت ذى التايهه مش فاهمه حاجه غير وانا قدام المرايا لابسه فستان الفرح من تانى ونفس العريس على إلى حلمت بيه سنين بس مش نفس الفرحه لييه الحزن جوا قلبى يا ترى من إلى عمله معايا ومش قادره أنسااه ولا علشان حاجه تانيه 
صوت خبط على الباب وحد بيدخل بصيت ورايا لقيت سلمى صاحبتى قربت منى بهدوؤ: هتتجوزى على تانى يا اميره 
بصيت للأرض بدموع: مش عارفه يا سلمى أنا متلخبطه فى حاجه ناقصه غريبه مش عارفه 
_أقولك أنا إنتى مش عايزه على يا اميره على حبه حب بسيط فى الرتبه التانيه فى حياته سابك يوم الفرح علشان شغل ومخدتيش بالك من إلى قعد سنتين من غير شغل علشانك علشان ترجعى طبيعيه ذى الأول صابر
_صابر!!! 
 ايوه صابر إلى ضحى مرتين علشانك على حساب قلبه اول مره واحنا فى الجامعه لما قولتيله إنك بتحبى على هو وقتها كان بيفكر يقولك مشاعره بس لأ بالعكس ساعدك علشان إنتى وعلى تبقوا سوا مع بعض كان بيشوفكوا كل مره بيتألم ولما كان بيحضر فرحكم وبيجيب بدله على عريسك إنتى متخيله وجع قلبه وإنتى مكتفتيش بكده وجعتيه تانى بتفكيرك فى على فى وقت ما كان صابر معاكى طول الوقت دا وبيساندك هو إلى إتصل بعلى وقاله يرجع علشانك وفى الأخر هتتجوزى على على حساب صابر كالعاده..... 
كل دا حصل وأنا مكنتش عارفه صابر كان حواليا طول الوقت دا وانا مكنتش حاسه بحبه إزااى كنت بالغباء دا 
بابا دخل علشان ياخدنى لعلى كنت تايهه مش عارفه اعمل اييه فى لحظه فتحت الباب وجريت بسرعه مهمنيش على الى بيصرخ بإسمى ولا نظرات الناس المصدومه كنت بجرى بجرى وبس خرجت بره القاعه وببص حواليا يمكن ألاقيه وفعلا كان ماشى بكل حزن وكسره 
_صااااابر 
بص وراه بخضه واستغراب 
_إنتى بتعملى إييه هنا 
_العروسه هربت 
_هربتى لييه!!! 
_علشان عريسها مش لاقياه وماشى حزين 
_انا مش فاهم
_هتتجوزنى دلوقتى ولا اخدك ونهرب سوا 
_بحبك
‏العبرة بالنهاية وليست في البداية أبداً ، فالبدايات كاذبة مهما كانت مُقنعة ، والنهايات صادقة مهما كانت قاسية !

كتبت: مريم البحراوي

*الثانوية العامة مش النهاية.*

مريم: مالك يا رفيقتي مهمومة كده ليه.
حياء: وهو في حد في ثانوية عامة مش مهموم.
مريم: يا حبيبتي الثانويه العامه دي امتحان في الدنيا لكن الامتحان الحقيقي اللي تنجحي فيه في الآخرة.
حياء: بس ده مستقبلي.
مريم: المستقبل ده اللي بتبني فيه الخير عشان توصلي للجنة.
حياء: خايفة محققش أحلامي وأكيد بسعى للنجاح في أمتحان الآخرة.
مريم: يا حبيبتي الثانوية العامة فعلاً حاجة مهمة لكن مش كل حاجة.
حياء: للأسف دي كل حاجة في حياتي.
مريم: أنت غلطانه يا حياء في حاجه إسمها ماضي وفي حاجة إسمها مستقبل ولا ليهم أي لازمه اللي ليه لازمه بجد هو الحاضر دي الهدية اللي بجد اعتبري أن الحاضر ده هو هدية ربنا ليكي مفيش حاجة اسمها كلية هتوصلك للقمه عايزة توصلي للقمه بتعبك وحياتك بس بشرط أنك متأثريش في العبادة ولا تأثري في مذكرتك ومتخليش مذكرتك تأثر على نفسيتك ساعتها هتوصلي للقمة ولو موصلتيش للحاجة اللي أنت عايزها أوعي تزعلي يبقى ربنا اختار الأفضل ليكي دائماً بدعي دعاء جميل أوي اللهم أختار لي ولا تخيرني لأني على يقين أن إختيار ربنا هيكون أفضل من أختياري متعلقيش نفسك بحاجة ستزول علقي نفسك بالجنة خلي هدفك الوصول للفردوس فهو ده المكسب الحقيقي أوعي في يوم تأثري في العبادة لان التأثير في العبادة هيأثر على كل حياتك.

بقلم/ مريم البحراوي.

كتبت: منار سعد

اسكريبت وجع 
☆☆☆☆☆
ع البحر واقفين بنتين 
ورد ... مش كفاية بقا ي مكة انسيه وعيشي بقا
مكة... مش قادرة ي ورد مش عارفه انساه رغم انه رد فعله ف أوقات كتير كان بيجرحني ويخذلني بس صدقيني مش عارفه
ورد... ي حبيبتي كده مش هتعرفي تعيشي
مكه.... صدقيني مش عايزه أعيش وهوا مش موجود عارفه ي ورد احيانا بحس انه محبنيش مجرد تعلق وخوصا يوم ماقولتله رده يومها صدمني اوووي عارفه وحشني صوته اووي وحشني لما كنا نتخانق و.....
ورد ... اتكلمي ي مكة يمكن ترتاحي وقلبك يرتاح من الوجع
مكة... ارتاح مبقاش ينفع الوجع اتحفر ف قلبي خلاص عارفه ان زعلت اووي منه آخر مره سمعت صوته فيها يومها اتخانقنا كنت عارفه انه مش هيسيبني انام زعلانه زي كل مرة بس هو خذلني وقتها سابني فترة طويلة زعلانه بقي قاسي ي ورد 
ورد... وبردة بيوحشكك؟
مكة ... أيوه عارفه كان نفسي يتمسك بيا كان نفسي يضحي بحاجه ويمسك فيا بس هوا سابني لوحدي عشان حياته وقالي اختار وهنا صوت شهقتها بقي عالي 
ورد ... حضنتها وبتحاول تهدي فيها . اهدي ي مكة عشان خاطري
مكة .. عارفه ي ورد حتي اخواتي كان نفسي وقت اما اكون مخنوقه اجري عليهم ويحاولوا يفرحوني لكن هما كمان بيأذوني نفسي ارجع زي ماكنت بضحك وقلبي سليم نفسي ابطل انام ودموعي ع خدي وابطل اقعد لوحدي مش عايزه ابقي قعدة مع بابا وماما وعيوني كلها حزن ودموع واسيبهم وأدخل أوضتي عشان دموعي متنزلش قدامهم
ورد.... انا جمبك ي قلبي لآخر العمر وفجأه حست ان جسم مكه تقل اوووي مكة انتي كويسه
وفجأه وقعت ع الارض وورد بتحاول تفوقها مفيش فايدة الاسعاف وصلت ونقلوهم المستشفي وورد اتصلت بأهلها وجم جري واقفين مستنين الدكتور يخرج 
وخرج الدكتور الآنسة فاقت بس هنعملها شوية فحوصات عشان شاكين ف حاجه وحابين نطمن  
ابو مكة.. طب هيا ممكن تخرج 
الدكتور .. لا هيا هتفضل معانا يومين لحد مانتيجه التحليل تطلع 
الكل ... تمام ممكن ندخل ليها 
الدكتور .. أيوه اتفضلوا بس يريت محدش يزعلها واهتموا بأكلها شوية عشان هيا ضعيفه جداا 

عدي يومين وجه يوم ظهور التحليل بتاع مكة 
الدكتور لابو مكة . ممكن اتكلم معاك شوية لوحدنا
ابو مكة ماشي يابني وراحوا المكتب
الدكتور.. نتيجه التحليل طلعت . وبنت حضرتك طلع عندها كانسرر وف مرحلة متأخره ملهاش علاج فيريت تحاولوا تفرحوها الفترة دي
ابو مكة بصدمة .. طب مفيش اي أمل
الدكتور للأسف ادعوا ربنا ممكن يغير القدر
ابومكه ان شاء الله خير وسابه وخرج راح لمكه وبعد مدة عرفوا الأهل ومكه كمان عرفت وقالت انها راضية بقضاء ربنا ورجعوا بيتهم
بعد اسبوع كله بيحاول ميزعلش مكة وبيحاولوا يفرحوها دايما. وف مرة دخلوا عليها لقوها ساجده ع المصلية وفضلت وقت طويل اووي فجم يهزوها لاقوها ماتت صعدت روحها الطيبه اللي السماء 
وبعد مدة من موتها باب أهلها خبط وجه شخص أول مرة يشوفوا
الشخص .. دا بيت مكه
الام بحزن أيوة مين حضرتك
انا .انا .مالك ممكن تندهيلها قوليلها اني رجعت وهطلب ايديها
عارف اني زعلتها كتير بس هيا هتسامحني انا عارف 

ورد كانت هناك وطلعت ع الصوت لقيته هوا 
ورد بزعيق انت اي اللي جابك هنا عايز اي تاني مش كفايه اللي هيا شافته 
مالك..ورد قوليلها اني جيت انا والله بحبها وكان غصب عني كان لازم ابعد 
ورد.. غصب عنك يا أخي حرام عليك انت دمرتها خليتها حبيتك ووثقت فيك وف الاخر بعتها واتخليت عنها وتقولي بحبها اللي بيحب مش بيوجع ي أستاذ مالك
مالك .. طب بس ناديلها وعلي صوته وفضل ينادي عليها مكة ي مكة مالك بص لورد انا عارف إنها زعلانه عشان كده مش بترد 
ورد بحزن... ومش هترد ولا هتشوفها تاني
مالك ... لي انا هصالحها والله وانتي هتساعديني صح
ورد.. مكة ماتت
مالك بصدمه.. هههه انتي كدابه انا عارف انها جوة
ورد بصريخ افهم بقا بقولك ماتت ماتت وانت كنت السبب هيا اتعذبت من بعدك كتيرررر وماتت وكل دا بسببك انت
مالك .. ماتت يعني خلاص ضاعت تاني بس المرة دي مش هعرف أشوفها من بعيد حتي سابهم ونزل وهو تايه مش واخد باله من اي حاجه حواليه وفضل ماشي تايه بيلف ف الشوراع ومش عارف هو رايح فين لحد مالاقي نفسه ع البحر بص للبحر وقال ماتت خلاص سابتك انت كمان كنت ليها أكتر مكان بتحب تقعد تحكي مشاكلها فيه كنت بحس انها بتحبك أكتر مني بس ع الأقل انت فضلت معاها بس أنا بعتها واتخليت عنها وفضل يبكي وبعدين قام عشان يرجع بيته ماشي ف وسط الشوارع مش واخد باله من اي حاجه حواليه وفجأه عربيه سريعة ع الطريق جاية من بعيد خبطته وقع ع الأرض والناس اتلمت حواليه وبعد مدة جت الإسعاف وشالته 
ودخل العمليات فونه رن وواحد من اللي كانوا معاه رد 
المتصل . الوو
الشخص .. .الو صاحب التليفون دا عمل حادثه وهوا حاليا ف مستشفي******
اهله وصلوا وواقفين قدام غرفه العمليات
الدكتور واقف والممرضين حواليه وبيحاولوا ينقذوا المريض وفجأه القلب وقف وعملوا صدمات كهربا عشان ينعشوا القلب بس مفيش فايدة 
طلع الدكتور وع وشه علامات الحزن 
الاهل .. مالك كويس ي دكتور طمنا
الدكتور .. البقاء لله 
••••••••
 *بقلم منار سعد*

كتبت: نوران السمديسي

"لقد انقذنى حُبك"
&ازيك
=مين
&انا سيف جارك هنا ف البيت إلى قدامك
=اهلًا انا نور
___
&جارتى الحلوهه سرحانة فى اية
=خضتنى يسيف براحة كنت بفكر فى حاجة بس المهم انت عامل اية
&بقيت كويس دلوقتى
___
&موافقة نبقى صحاب ينور
=طبعًا يا سيف احلى صحاب كمان
___
_احكيلى عنة ينور عاوزة اسمعك
=أحكى اقول أية بس دا حاجة كدة جالى كانة عوض ليا عن كل الوحش إلى فات 
_للدرجة دى بتحبية
=اكتر يورد انا عديت مراحل الحب من زمان
_طيب لية مش عاوزة تعرفية
=خايفة يكون مش بيحبنى و اكون خسرتة كصاحب و أخ
___
&عارفة النهاردة كام فى الشهر 
=24/6 ليه
&اليوم دا مش بيفكرك بحاجة
=لا أية
&اول يوم اشوفك فية
___
&عارفة!
=لا عرفنى 
&انا بحبك
=اية 
&اية
___
&انا مسافر القاهرة يومين كدا تبع الشغل
=تيجي بالسلامة هستناك تكلمنى اول ما توصل
___
&وحشتينى 
=و انت كمان و بمناسبة أنك نورت اسكندرية تانى بالسلامة عاوزة اقولك حاجة 
&حاجة اية 
=انا بحبك من اول يوم شوفتك فية بس كنت خايفة اقرب منك تكون انت مش شايفنى غير اخت بس
&دا احلى خبر فى حياتى و انا بموت فيكي يقلب سيف و قريب خالص هكون فى البيت عندكم بنقرا الفاتحة
___
/كملى ينور اية حصل بعد كدا 
___
=عاوزاك النهاردة معايا عيد ميلاد ورد صحبتى و اختى و بالمناسبة اعرفك عليها
&أجهزى و رنى عليا هكون مستنيكي
___
=كل سنة و انتِ صحبتى و اختى و حبيبتى يا اجمل ورد فى الدنيا 
_و انتِ طيبة و معايا يروحى
&كل سنة و انتى طيبة يا ورد
_و انت طيب، انتَ سيف اكيد مش كدا نور ملهاش سيرة غير عليك
=احم انا بقول يلا نطفي الشمع احسن
_ يلا يستى
___
=بكلمك من الصبح مش بترد ليه
&معلش ينور جيت متأخر ف نمت و لسة صاحى
___
=حاسة أن سيف مخبى عليا حاجة مش عارفة لية
_لا يحبيبتى سيف بيحبك ميقدرش يتغير معاكى اطمنى ممكن ضغط الشغل بس
___
/سكتى لية كملى
=مفيش يا دكتور بعد شهر لقيت الجرس بيرن
Flash Back
=حاضر جاية اهة 
@ازيك يبنتى عاملة أية 
=الحمداللة يطنط حضرتك عاملة أية 
@بخير يحبيبتى انا كنت جاية اعزم مامتك على خطوبة سيف ابنى
=ايية
@انتِ متعرفيش ولا اية دا قايلى إن العروسة تبقى ورد صاحبتك
Back
=بعد اسبوع كانت الخطوبة تمت بس مقدرتش اروح مقدرتش اشوفة مع وحدة غيرى و دى مش اى وحدة دى ورد صحبة عمرى كلة
/مفكرتيش انك تبعدى تسافرى مثلا طول مهو قصادك و ذكرياتكم حواليكى عمرك مهتنسى
=مش عارفة يادكتور حاسة أن كل حاجة حواليا وقفت من اخر مرة 
/انصحك بالبُعد، لازم تنسى صحبتك لازم تنسية هو كمان، روحى مكان تبدئي فى حياتك من جديد، مكان متعرفيش فية حد
=معتقدش هقدر ارجع زى الاول
/احنا مش عاوزينك ترجعى زى الاول لا عاوزينك ترجعى أحسن من الاول ترجعى نور القوية نور الى مفيش حاجة بتأثر فيها نور الى ضحكتها بتملى اى مكان تدخلة
=هحاول يا دكتور أن شاء الله و شكرًا لكل حاجة حضرتك عملتها معايا وساعدتنى بيها
/معملتش حاجة دا شغلى بس لو عاوزة تفرحينى فعلًا ف اسمعى كلامى و اتمنى انك تبقى احسن
/اكيد يدكتور اشوف وشك على خير 
=مع السلامة
___
عدى شهر من بعد آخر مرة روحت فيها للدكتور وكنت بتجنب فيها انى اشوف سيف أو اعرف حاجة عنة أو عنها وبعد تفكير طويل قررت انى انقل كليتى فى القاهرة وأعيش هناك وأهلى رحبو جدا بالفكرة و فعلا بعد أيام بسيطة كنا فى شقتنا فى القاهرة
___
بعد فترة وف يوم كنت نازلة الجامعة بس كنت متأخرة فالمهم طلبت اوبر واول ما وصلت الكلية ببص فى الشنطة ملقتش الموبايل دورت علية كتير بس بردو مش موجود ف خلصت المحاضرات وروحت البيت حاولت اتصل لحد م جالى صوت حد 
"مين
=حضرتك إلى مين دا تليفونى ووقع منى الصبح فى عربية اوبر وانا رايحة الجامعة
"تمام وأنا إلى وصلت حضرتك الصبح ممكن تقابلينى فى اى وقت وتاخدية
=شكرا جدا ليك هكلمك بكرا وأتفق معاك
"تمام مع السلامة
___
تانى يوم الصبح قابلتة وأخدت التليفون وشكرتة جدًا وتانى يوم بليل كنت قاعدة على الواتساب لقيت مسدچ من رقم غريب 
"صاحية لية 
=مين حضرتك
"انا عمر بتاع اوبر
=اة تمام فى حاجة
"لقيتك فاتحة قولت اشوفك صاحية لية دلوقتى 
=كنت بذاكر وهنام دلوقتى تصبح على خير 
"وانتِ بخير 
___
فضل كل يوم بليل يكلمنى على الواتساب وبقيت كل ما اكلم اوبر هو الى يجي وكان بيهتم بيا دايمًا بس كنت على طول بكدب احساسى وعدت ايام وشهور و كنت نسيت سيف وورد إلى حدًا ما لحد ما اتفاجئت بعمر يوم بيقولى
"عاوز اقولك حاجة بس خايف
=قول فى اية على طول
"أنا بحبك و عاوز اعرف رأيك اية فيا
"مش بتردى لية 
=معلش يعمر هقفل دلوقتى
___
بجملتة دى رجعنى نقطة الصفر تانى خلانى افتكر كل حاجة بعد ما كنت نسيت أو أقنعت نفسى انى نسيت فضلت فترة مش برد على مسدچاتة مهو صعب اغلط نفس الغلط مرتين و فى يوم بليل قررت اكلمة
=فاضى؟!
"اخيرًا رديتى عليا دا أنا لو مش فاضى افضالك
=اشمعنا أنا
"اشمعنا انتى أية
=لية أنا بالتحديد إلى حبيتها
"من اول مرة شوفتك لما كنتى متأخرة على الامتحان شوفت فيكي روح طفلة صغيرة نبرة صوتك و انتى بتكلمينى بليل علشان تسألى على التليفون مش عارف انساها ضحكتك سرقت قلبى اول ما شوفتها من يوم ما عرفتك و أنا مش عاوز اقولها غير و أنا متأكد لحد ما جهه الوقت و قولتها
=بس انت متعرفش حاجة عنى
"لو انتى عاوزة تحكى فا أنا هسمعك و لو مش عاوزة فا أنا ميهمنيش غيرك دلوقتى 
=و انا هحكيلك كل حاجة
___
و فعلًا قولت كل حاجة قبل ما اجى القاهرة و قولتلة انى مش عارفة انا نسيت سيف فعلًا ولا لسة و هو وعدنى أنة يفضل جمبى لحد ما أحبة هو
___
تعبتة معايا كتير وكان دايما مستحملنى عمل معايا كل حاجة تثبتلى أنة بيحبنى و بعد تفكير طويل قررت اكلمة و اقول انى عاوزة اقابلة
"فى اية اول ما عرفت انك عوزانى جيت بسرعة طمنينى
=مفيش حاجة متقلقش عاوزة اشوفك إن كنت لسة عند كلامك و لا غيرتة
"كلام اية
=انك بتحبنى
"بعشقك مش بس بحبك
=وقررت اننا نعمل الخطوبة امتى أن شاء الله بقا
"نور انتى بتهزرى و لا بتتكلمى بجد
=أنا معاك بس رجعت أثق فى نفسى رجعت احبها تانى و متأكدة أن محدش هيجبنى قدك و متأكدة انى هحبك اكتر مع الوقت
"وسيف!
=كنت بحبة بس دلوقتى مفيش غير واحد بس فى قلبى و هو انتَ
"بكرا هنكون بنقرا الفاتحة 
___
عدا سنة خطوبة و جهه ميعاد كتب الكتاب خلاص بس قبلة بكام يوم عمر قرر اننا نجيب الفستان من اسكندرية و فعلا نزلنا 
=عاوزة اروح اشوف بيتنا القديم ممكن
"متأكدة
=ايوا و كمان اعزم الجيران هناك
و فعلا روحنا و طلعت شقة سيف و انا ايدى فى ايد عمر الباب فتح و كانت مامة سيف
=ازيك يا طنط انتى فكرانى انا نور عاملة اية 
&الحمداللة يبنتى طبعًا فكراكى انتى عاملة أية ومامتك أخبارها اية
=كلنا كويسين، انا جيت ع اعزمكم ع فرحى انا و عمر اتمنى انكم تنورونا
___
يوم كتب الكتاب لقيت الباب بيخبط قومت افتح لقيت سيف فى البداية انصدمت بعدين اتكلمت، قولتلة اتفضل ودخل و انا ندهت عمر و طلعنا نسلم عليه
=اعرفك دا سيف جارنا فى اسكندرية
"نورتنا
&ممكن اتكلم معاكى ينور 
=اكيد اتفضل عمر مش غريب دا كلها ساعات و يبقى جوزى
&انا اسف بالنيابة عنى وعن ورد احنا ظلمناكى كتير و عارف انك مريتى بفترة صعبة بسببنا بس ربنا عوضك بالاحسن فالاخر عوضك بواحد بيحبك بجد ومستعد يعمل اي حاجة عشانك، ورد مقدرتش تيجي و تواجهك هى بقالها اكتر من سنتين من بعد ما سافرتى بفترة وهى بتدور عليكي عاوزة تعتذرلك على كل حاجة بس انتى كنتى اختفيتى و عرفنا من الناس انكم نقلتم القاهرة بس معرفناش ندور عليكي فين بس انا جاى النهاردة وبطلب منك انك تسمحينا علشان خاطر نور الصغيرة حتى 
=نور الصغيرة مين!!!
&نور بنتى انا وورد هتكمل سنة قريب
=قربت من عمر ومسكت ايدة وبصيت لسيف وقولت انا مسمحاكم من زمان من اول ما قابلت عمر علشان من غير إلى حصل مكنتش هقابلة و لا هحبة و لا هنوصل للحظة دى قول لورد انى مسمحاها و مستنية اشوفها هى و نور الصغيرة قريب 
&كنت متأكد انك هتسمحينا شكرا اوى ينور وبص لعمر وقال مبروك ربنا يتمملكم على خير و خرج
___
 جهه الليل و كل حاجة جاهزة و خلاص المأذون وصل و قال جملتة الشهيرة:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
ملقتش نفسى غير فى حضن عمر و بيهمس و يقول
"بعشقك اوى ينورى
=وانا بموت فيك يا قلب نور
لـِ نوران السمديسي

كتبت: هدى شرف

_هتفضلي تعيطي لحد امتى؟
=وانتي مالك؟
_طيب خلاص هسيبك براحتك.
=لاااااع استني
_عايزة ايه؟
=انتي هتسبيني وانا بعيط؟!
_خلاص اديني مرزوعة جنبك لحد ما تخلصي
=يا تقل دمك، المفروض إنك البيست
_أيوة أنا لبست صح لبست في حيطة، أعمل إيه بقا؟
=تهتمي بزعلي وتسأليني بعيط ليه وتطبطبي عليا
_حاضر
"قمت قعدت جنبها وحضنتها وطبطبت عليها"
_ها بقا بتعيطي ليه؟
=وانتي مالك!
_قومي من وشي، برة، داهية أما تخدك.
=على فكرة دي أوضتي!
_اوكييييه، سلامو عليكوو
=هتسبيني وأنا بعيط؟
_يا تقولي يا أمشي يا أقتلك وأخلص
=على فكرة بقا انتي لو لفيتي الدنيا كلها مش هتلاقي صاحبة زيي
_نفسي والله ادعيلي بس
=.....؟
_هتقولي ولا امشي
=اقولك بس متهزقنيش؟ 
_وراكي مصيبة إيه؟
=ألاه! يابنتي لازم تثقي فيا شوية
_إيه إيه يا عنيا؟ اثق فيكي انتي!! لأ طبعاً هخش النار
=بتتريقي! "وعيطت تاني"
_طب خلاص باااس باااس متعيطيش.
=ماشي بس استني
"وقامت تشوف نفسها في المراية عشان تعرف هي حلوة وهي بتعيط ولا لأ! أنا مصاحبة هبلة أنا اقتنعت خلاص"
_على فكرة لو طلعت حاجة تافهة أنا مش هسكت المرادي ومش هسامحك كدا بالساهل
=حقك عليا
_حصل خير 
=أنا النهاردة وزنت نفسي
_وبعدين؟
=زدت أووووي "ورجعت تعيط تاني"
_طب بتعيطي ليه؟؟
=وانتي مالك
_يادي النيلة عليكي وعليا في ساعة واحدة
=خلاص والله
_انتي طولك كام؟
=١٥٥سم
_ووزنك؟
=١٥٠كم
_ياعيني، فاضلك ٥ كيلو وتبقي مربع.
=كرومباية بتتكلم؟!
_بت عيب
=طب قولي هنعمل إيه؟
_بصي احنا هنبدأ نمشي على دايت سوا ونشترك في جيم ونبقى قمامير تاني
=تمام حلو كدا
_بس نلتزم بقا
=اكيد طبعا اومال       
_شطورة
=وهيكون عندي عزيمة
_برافو
=بصي أنا هبهرك
_اتمنى
=مش هيبقى ورايا غير دايت
_ورياضة
=ورياضة
_ودايت
=ها بقا هنتعشى شاورما سوري ولا بيتزا ايطالي؟
_....؟
=برجر طيب؟
_.....؟
=يابنتي
_......؟
=انتي بتعيطي ليه؟
_وانتي مالك!

 *هدى_شرف*

الثلاثاء، 21 سبتمبر 2021

كتب: عبدالرحمن السبكي

العنوان:(حبيتك ازاي) 
الاسم:( عبدالرحمن السبكي) 

في يوم جمعه بنزل عادي 
مع صحابي نروح نتمشى او 
نقعد على اي كافي 
بس النهرده كان يوم مميز 
يوم عيد ملاد امي ست الكل 
اتفقت مع اصحابي ننزل نجيب 
هديه مع بعض روحنا لمحل فضه 
وجبت سلسه فيها فص ازرق 
امي بتحب اللون الازرق 
وكتبت لامي رساله بحر 
بعد ماخلصنا مشيت في الشارع 
مبسوط زي طفل 
وخبط في واحد ووقفت ساعتها 
قاعد اتأسف وقلتلي خلاص 
محصلش حاجه مشيت 
واديت الهديه لامي فرحه جدا 
وقالتلي ربنا يكرمك بلي شبهك 
تاني يوم رايح الشغل اول مره 
ابقى مبسوط مش عارف ليه 
بس فيا طاقه اجابيه كبيره
ماشي بسمع في اغاني وخبط 
في بنوته ولم رجعت اتأسف لقتها 
نفس بتاعت امبارح واقف مذهول 
وهيا كذالك 
وبعد دقتين قولنا لبعض دي مقصوده
مش معقوله تبقى دي صدفه 
وقفنا نهزر مع بعض شويه 
خدت رقمها قبل ماسبها وقولتها 
انبقى اصحاب؟
قالت ماشي 
رجعت من الشغل مبسوط جدا 
الفرحه بتاعتي غطت على تعبي 
واول مرجعت بعت رساله ازيك 
يا اميره اخبارك ايه؟ 
ردت قالت اتبعت صدفه 
زي الخبطات ولا دي مقصوده 
قولتلها بصراحه قصدها 
ضحكت وضحكت وفضلا طول الشات 
نبعت ضحك قولتلها اول مره اضحك بطريقه 
دي قالتلي بصراحه وانا كمان 
قولتلها تمام شكلها الصدفه 
الي بتحلي الدنيا؟ 
قالت مش فاهمه 
قولتلها بكره تفهمي 
عدت شهور على كلامنا 
بقينا اقرب اووي من بعض 
قولتلها عاوز اقولك على حاجه
قالت قول 
قولتها 
كنت امشي في شارعكم 
واذا شوفتك اقول صدفه 
صدفه جميله 
او صدفه مقصوده 
او حتى محسوبه 
لازم نقول صدفه 
واضحك تضحكي 
وجرى على البيت 
كأني كنت طفل محروم
واول ماشوفتك 
مابقاش نقصه شي 
من الدنيا
عارفه انتي جميله 
حلوه ورقيقه 
وحنينه وطيبه
واقول عليكي اي تاني 
انتي الشي الي بلا ضل 
زي القمر ملهوش مثيل ولاضل
وزي النار ملهاش اي الضل 
او زي اي تاني زي الكلام الحلو 
الي ملهوش طريق تاني 
وميلقش على بنت غيرك 
ي ست البنات

قالت ده كله عشاني ياعبده؟ 
قولتلها اه بصراحه 

قالت طب كل ده ليه؟ 
قولتها وياريت ده يكفي جمالك وهدوك. 

قالتلي اول مره حد يقولي كلام حلو لدرجادي 
قولتها ومحدش غيري ايقوله 
علشان انتي اتبقى مراتي 
بتكلم جد ياعبده ولا بتهزر؟ 
ابقى اسألي ابوكي 
سألت ابوها وقلها اه انسان. 
ذو تخلاق مفهوش غلطه من وجه نظري 
رحت خطبت وبقيت اسعد انسان على وجه 
الارض وبقت كل حياتي هيا اميره 
سألتني في مره حبتني اووي كده ليه 
قولتها والله معارف بس انتي كل مافيكي كان 
يعجبني 
انسانه رزينه هاديه وقموره 
وبشوفك احسن بكتير من غير مكياج 
فاقلتلي والله بحبك وحبك 
ومش عارفه حبيتك ازاي 

" كيف هي الحياة " للكاتبة جنى خليل

"ڪيف هي الحياة معك يا قارئي، أحزينٌ عابسٌ أم أنَّك مشرقٌ، للحياة مبتسم؟ هل تسري مياهك في مجاريها أم أنَّ التيارَ انجرف بك بعيدًا عن مجر...